Tuesday, June 9, 2015

Поездка на 50 - ти летнем Урале. Сочи -Томск. Моё путешествие домой. A trip on a motorcycle Ural who turned 50 years old. Sochi-Tomsk. My journey home.

Дорога домой.
(Спасибо всем, кто помогал мне в пути!)
The road home.
(Thanks to all who helped me along the way!)


Путешественник и автор данной статьи Иван Кинесфатор.
The traveler and the author of this article «Ivan Kinesfator»

Решил я вернуться на родину в Томск. В этом году моему мотоциклу стукнуло 50 лет. Урал М-62. Состояние так себе, однако решил ехать на нём. Да и раньше таких больших прохватов не совершал. Дурак? Мне многие об этом говорили, многие смеялись, мол, -хрен ты доедешь! Но, как там «Агата Кристи» пела:
И ничего что я дурак,
Всё равно,
В природе всё не просто так,
Суждено!
Короче, я собрался и поехал. Маршрут: Сочи, Джубга, Краснодар, Ростов, Волгоград, Саратов, Сызрань, Тольятти, Самара, Уфа, Челябинск, Курган, Ялуторовское, Омск, Новосибирск, Томск. 4700км. Практически никого не знаю. Один.
В Краснодаре заехал к другу Юрке, попили чайку и дальше поехал. Погода классная, но радовался я не долго. Просто я ОЛЕНЬ!!! Перед Ростовом пролюбил масло. Трындец моему путешествию. По сей день корю себя за такую ошибку. Хорошо Юрка дал мне номер Вовки в Шахтах. Вовка с радостью забрал меня и мотоцикл к себе. У него я пробыл 6 дней.
Результат работы двигателя без масла.

I decided to return home to Tomsk. This year my bike was 50 years. Ural M-62. The condition is so-so, but decided to go on it. And before big trips did not commit. Stupid? Lots of people talked about it, many laughed, saying, " the fuck you get! But, as there "Agatha Christie" sang:
And nothing I'm a fool,
Still,
In nature, everything is not just so,
Destined!
Anyway, I got ready and went. Route: Sochi, Dzhubga, Krasnodar, Rostov, Volgograd, Saratov, Syzran, Togliatti, Samara, Ufa, Chelyabinsk, Kurgan, Yalutorovsk, Omsk, Novosibirsk, Tomsk. Km. Don't know many people. One.
In Krasnodar drove to my friend Yuri, drank tea and then drove off. Weather cool, but I'm not happy for a long time. I just DEER!!! Before Rostov found no oil in the engine. Came the end of my journey. To this day I blame myself for this mistake. Well Yuri gave me the number of Vova in the Mines (locality). Vovka with joy and took me to his motorcycle. I stayed 6 days.
The result of the operation of the engine without oil.




Ну, ничего.Запчасти купил в Шахтах, ремонту поддаётся.Заменил цилиндры, поршни, кольца, пальцы и левую головку цилиндра.
Well, nothing.Parts bought in the Mines (locality), amenable to repair.Replaced cylinders, pistons, rings, fingers, and the left cylinder head.



Запчасти новые-фуфло! (ПРОВЕРЯЙТЕ ПРИ ПОКУПКЕ!) Два маслосъёмных кольца уже с трещинами, выкинул нафиг. На юбки поршней поставил старые, компрессия гуд!
Поехал обкатывать. Сизый дым из левого глушителя не проходил и после 200км, свеча в масляном нагаре, масло жрёт.
New parts - poor quality! (CHECK WHEN BUYING!) Two oil scraper rings already cracked, thrown out. On the piston skirt I put the old, good compression!
Went to run. Blue smoke out of the left muffler is not passed and after 200 km, the candle in the oil sludge, oil eating.




Проехались с Вовкой на Дон.
Rode with Vovka on Don (river in the European part of Russia)


Скважина с йодированной водой. Жутко солёная.
Well with iodized water. Terribly salty.


А ещё она горит.
And she's on fire.


Покатал ещё 100км, решил ехать дальше и будь что будет. Посмотрим.
До Волгограда тащился. Каждые 30-50км левая свеча отказывалась работать. Чистил, доливал масло и полз далше.
Вот такие скульптуры попались.
Rode another 100 miles, i decided to  ride ahead and come what may. We'll see.
To Volgograd (a city in the southeast of the European part of the Russian Federationwas) driving slowly. Every 30 to 50 km left the candle refused to work. Cleaned, refilled the oil and crept forward.
These are sculptures caught.







(хотел подвезти чувака, да посадить некуда :)

Перед Волгоградом ночевал на стоянке с дальнобойщиками. Палатку не ставил, коврик не раскатывал, бросил поджопник на землю, на на мот обклонился, так и спал часа четыре.
Волгоградские дороги -это памятник Великой Отечественной! Просто кошмар!
Въехал в город, потерял искру. Пока искал, парень на эндурике остановился.
-Помощь нужна?
-А то, дружище! Нужна и много!
Дал он мне номер Юрича и поехал по своим делам. Познакомился я с Юричем, искру нашли, катушка сгорела. Но нужно что-то делать с бракованной головкой цилиндра, да и рулевое подтянуть не мешало бы. Приехали к ним в БАЙК-ПОСТ «FERRUM»
(wanted to ride dude, yeah nowhere to land :)

Before the Volgograd spent the night in the Parking lot with the truckers. The tent did not put the Mat is not rolled, threw podzhopnik to the ground, but on the bike is leaned and slept four hours.
Volgograd road is a monument to the great Patriotic! Just a nightmare!
Entered the city, lost the spark. While searching, the guy on the bike stopped.
- Need help?
- And then, buddy! Need and lots of it.
He gave me the number of Juric and went about his business. I became acquainted with Eurich, find the spark, the coil is burned. But you need something to do with a defective cylinder head, and the steering to pull up would not hurt. We came to him in the BIKE - POST "FERRUM"


Место поремонтироваться есть, переночевать где есть.
Рулевое оказалось в порядке, а вот гайки сальников на «перьях» открутились нафиг. Разобрал-собрал. Вечером отдал головку, её куда-то отдали, сказали отремонтируют и завтра привезут.
Следующий день провёл в экскурсии. Лёха, земляк мой, но в Волгограде давно живёт, покатал по городу, на Мамаев курган свозил, в музей «Панорама»(как правильно называется не знаю)
Люди, кто не был там, посетите обязательно! ПОТРЯСАЮЩЕ!!!
Place repaired there, where to spend the night there.
Steering was fine, but the nut seals to "the feathers" Unscrew it. Disassembled-collected. In the evening gave the cylinder head, he gave said will repair tomorrow will bring.
Next day we spent in excursions. Lech, my countryman, but has long lived in Volgograd, ride around the city on Mamayev Kurgan (the hill on the right Bank of the Volga river in the Central region of Volgograd, where during the battle of Stalingrad saw heavy fighting from September 1942 to January 1943).
People who were not there, be sure to visit! AMAZING !!!












Вечером привезли отремонтированную головку. Так и есть, масло рекой текло через втулки клапанов… Было уже поздно, ставил утром следующего дня и в обед двинул дальше. Лёха на своём моте сопроводил меня до выезда из города.
Ограмное спасибище всем! За помощь с ремонтом, ночлег и беседы!

А я откушал борщеца за Волгоградом и покатил дальше.
Evening brought the repaired head. It is, oil the river flowed through the valve... it Was late, put in the next morning and in the afternoon went on. Leh on his motorcycle accompanied me to the outskirts of the city.
Huge thanks to everyone! For help with repairs, lodging and conversation!
I ate borsch (the kind of soup based on beets)
for Volgograd and traveled on.




Волга.
Volga (river in the European part of Russia)


Саратов проехал примерно в полночь. Ночевал на стоянке с дальнобоями, где то между Саратовом и Вольском. Далнобойщики сказали, что дорогу через Пугачёв совсем разбили, так что еду через Сызрань.
Проехал Сенная. Заглох. Остановился, крутанул кик, крутится, искра есть. Попробывал завести, завёлся. Работает. Не понял, что к чему. Поехал.
Масло всё равно подъедает, на 100км где-то 200гр. Задний сальник коленвала сильно потёк. Ну, выхода нет, придётся тратиться на масло, благо автол везде есть и не дорогой.
Сызрань. До Самары 207км. В Саратовской области дороги жуть. Моя костлявая пятая точка офигевает, спасает подкладка на седле, Андрюха Чуприн ещё в Адлере поролон дал. Кстати он всю дорогу звонил, следил как я, не случилось ли чего серьёзного. Спасибо ему человеческое!
Saratov drove around midnight. Spent the night in the Parking lot with a tow - truck drivers, somewhere between Saratov and Volsky (cities). Truckers were told that the road through the Pugachev (city) completely broken, so I'm going through Syzran (city) .
Passed "hay" (main railway station of Privolzhskaya railway). Stalled. I stopped and twisted kick, spinning, a spark there. Try to start, start. Works. Did not understand what was happening. I ride further. Oil still eats extra, 100 km to 200 gr. Rear crankshaft seal much drip. Well, no need to spend money on oil, good avtol are everywhere and not expensive.
Syzran. To Samara 207 km In the Saratov (city) region of the road horror. My bony fifth point is very tired, rescues lining on the saddle, Andrey Chuprin in Adler the foam gave. By the way and all along, he called and watched as I, wasn't there something serious. I thank him human!




Едрён-матрён! Как же ещё далеко!
How else away!


Выехал на М-5

Проехал Жигулёвск, Тольятти. До Самары не доехал 15км.
Генератор сдох, почему? Обломанные зубья на шестерне распредвала. Вот что заглушило движок после Сенной, только причину до сих пор не пойму, может «гену» подклинило.
Уже темнело, собирался ночевать а с утра заняться поиском запчастей. Остановились две легковушки. Один из водителей, Дима, тоже мотоциклист, с дачи возвращались.
-Ерунда, разберёмся,-говорит. Поговорили малость и они поехали. Через некоторое время звонит, говорит, -Сейчас приедет помощь. В два ночи приехал Артём с генератором, при свете отключающихся фонариков поменяли «гену». Хорошо Артём не успел уехать когда я заметил сломанные зубья шестерни. И шестерня у него нашлась. Привёз её его брат, Давид.
Went to the track M 5
Drove Zhigulevsk, Togliatti (city). To Samara did not reach 15km.
The generator broke down, why? Broken teeth on the camshaft gear. That's what killed the engine after the Haymarket, the only reason is still not understand, maybe he was wedged.
It was getting dark. Was going to sleep and in the morning to search for parts. Stopped two cars. One of the drivers, Dima, also a motorcyclist, was returning from the country.
"Nonsense, we will understand," he said. Talked a bit and they went. After some time, calling, saying, - I'll come help. In two nights Artem came with the alternator, under the light of street lamps we changed it. Well Artem did not have time to leave when I noticed the broken gear teeth. And the gear he found. Gear brought brother Artem named David.


Такой вот кариес у шестерни.
This caries in gear.


Жду шестерню. Жара. Остановились мужики, воды дали.

Давид составил компанию пока я собирал движок. А потом вместе проехались до развязки Самара -Уфа.
Парни, спасибо!

Поехал. До Уфы 460 км. Остановился у придорожной забегаловки, хотел хлеба купить. Хозяин, армянин что ли, дал с полбулки и денег не взял. Вечером остановился на обочине, разогрел кашу на газовой горелке, чай вскипятил, ем, а с полей лиса вышла(блин фотку удалил нечаянно). Метра на два подходила, зараза, поделился хлебом. Ночевал перед Октябрьском, в беседке у дороги.
Раннее утро, солнышко только встаёт, умылся, чай попил, поехал. Настроение кайфовое не долго длилось.
Сразу за Октябрьском застучал движок, встал на площадке у дороги, рядом родник, фуры, легковушки и другие машины часто останавливаются здесь. Масло в норме, слежу каждые 100км. Движок колом стоит. Надо разбирать. Поршни, шатуны в порядке. Коренные подшипники? Да что им будет? Снимаю коробку. Выкрутился один из болтов, которые держат ведущий диск сцепления, и в коробку упёрся. Это конечно неприятность, но на душе легче стало. Не подшипники.
Waiting for gear. Heat. Stopped men, water given.
David formed the company while I assembled the engine. And then we drove to the junction Samara-Ufa (city).
Guys, thank you!
Went. To Ufa  460 km and Stopped at a roadside eatery, wanted to buy bread. The owner, an Armenian, gave bread and took no money. Evening stopped on the roadside, warmed up the mess on a gas burner, the tea is boiled, eat, and fields with a Fox came out ( picture deleted accidentally). Two metres came up, I shared with her bread. Spent the night before "Oktyabrsk"(city), in the gazebo beside the road.
Early morning, sun just rising, washed, drank tea, went. The good mood lasted long.
After passing the town of "Oktyabrsk" banged the engine, stood on the site near the road, near a spring, trucks, cars and other vehicles often stop here. The oil is normal, watching every 100 km the Engine hard. It is necessary to disassemble. Pistons, cranks fine. Main bearings? What are they going to do? Remove the transmission. I take off the gearbox. There Unscrew one of the bolts that hold the drive plate of the clutch and jammed on the gearbox. It's certainly a nuisance, but on a shower it became easier. Not the bearings.




Болт такой у меня нашёлся, только пришлось поработать напильником над шляпкой. Собрал. Провозился почти весь день. Ехал потом до двух ночи. Проехал Уфу и ночевать остановился как всегда с фурами.
Ползу через Урал. На затяжных подъёмах греется мотор, жарко на солнце. На одном из подъёмов прихватило поршни, но всё в порядке, остыли, завёлся, едем. Стук. Остановка. Вращаю движок киком и снова клинит. До челябинска 130км, солнце скоро сядет, телефон почти сел и сеть, то есть, то нет. Пару номеров мне дал Юрич, звоню. Отзывается Влад из челябинска. Связывается с Димой из Миасса, президентом MC «VIKINGS». Мужики приехали, загрузили мы мот в Газель и приехали в Миасс. Пока грузили мот, встретил Санька, работали вместе в Адлере. Рад был встрече.
Bolt for clutch I had, only had to work with a file on the hat. Collected. Fussed almost the entire day. I went up to two o'clock in the morning. Passed "Ufa" and stopped to spend the night as always with freight trucks. I crawl through the "Ural". On long climbs the engine heats up, it's hot in the sun. On one of the climbs warmed up the pistons, but that's all right,  motorcycle start, going. Knocking. Stop. Rotate the engine kick starter   the jammed again. To "Chelyabinsk" 130 km, the sun is going down, the phone is almost dead and the network, ie, none. Several numbers I gave Yurich, I call. Comments from Vlad "Chelyabinsk". Associated with Dima from "Miass", the President of MC "VIKINGS". Men came and we loaded the bike into the truck and arrived in "the city". While they were loading the bike, met Sanka, worked together in "Adler". I enjoyed meeting.


Ребята накормили, спать определили, я в пруду искупался и спал как убитый. На следующий день приехал Влад и мы перевезли мот в Челябинск, к Петру в МОТОБУНКЕР.
I was fed, sleep identified, I bathed in the pond, and slept like a log. The next day Vlad came and we moved the bike to Chelyabinsk, to Peter in MOTO BUNKER.


Снова разобрал. Опять болт сцепления выкрутился. Проверил все, перезатянул все, перекернил все. Пока собрал стемнело. Переночевал в FREEДОМе, Клёвый бар и ночлег для байкеров. Посидел с Владом чуток и спать. Рано утром выехал из Челябинска.
Не торопясь проехал Курган.
Развязка Тюмень- Ялуторовск. По дороге попал в дождь, но повезло, Сильный ливень разделился, уйдя вправо и влево, будто специально пропуская нас с мотоциклом, ток что сильно не промокли. Прям чудеса! :)
После Заводоуковска съехал в лесок, ночевать. Вспомнил что такое комары. Их просто тьма! Они хотели затушить костёр крыльями, чтобы я не спрятался в дыме и чуть не утащили мою палатку. Это просто волки с крыльями. Попил чай и спрятался в палатке, спал крепко. С утра насморк и кашель, продуло. Вот так встретила меня Сибирь.
Again dismantled. Again bolt the clutch went out. Everything checked out and fixed. While collecting became dark. Spent the night in "FREEDOM", good bar and overnight accommodation for bikers. Sat with Vlad a bit and sleep. Early in the morning went from "Chelyabinsk".
Slowly drove the Kurgan (city).
Interchange Tyumen - Yalutorovsk (city). On the way got caught in the rain, but lucky, a heavy downpour was divided, stepping right and left, especially if passing us by motorcycle, so not much got wet. Direct wonders! :)
After Zavodoukovsk (city) moved out into the woods to spend the night. Remembered what mosquitoes. Their just darkness! They wanted to extinguish the fire with wings so I hid in the smoke and nearly dragged my tent. It's just wolves with wings. Drank tea and hid in the tent and slept soundly. The morning runny nose and cough, chill. So I met Siberia.



В Ишиме поел в столовой, зарядил телефон. Потерял шплинт и палец на тяге заднего тормоза, скрутил болтом, работает.
50км от Омска расположился на ночлег возле придорожного кафе. Дождь начинался. Ночью сильный лил, ноя спал в палатке и нифига не слышал. С утра ещё накрапывал дождь, я собрался ехать дальше. Томск то всё ближе.
In  Ishim (city) ate in the dining room, charge the phone. Lost the cotter pin and finger traction on the rear brakes, twisted the bolt, it works.
50 km from Omsk (city) they camped for the night near a roadside cafe. The rain began. Night  poured stronger, but I slept in the tent and heard nothing. The morning drizzle rain, I was going to go further. Tomsk (city) is getting closer.


Весь день ехал не спеша до Новосибирска. Ночевал у старого поста ГАИ. А там уже и до Томска рукой подать.
The whole day went slowly to Novosibirsk (city). Spent the night at the old police post. And there already and to Tomsk at hand.


Юргинская развязка.
 Yurga (city) interchange.




Томская область.
Tomsk region.


Вот мы и дома.
Here we are at home.


Честно. Было не легко, но здорово!!! 20 дней, 11 в дороге, 9 в ремонте. 4500км на 50-ти летнем Урале.
СПАСИБО ВСЕМ КТО ПОМОГАЛ В ПУТИ!!!

УДАЧИ ВАМ, ДРУЗЬЯ!!!

Honestly. It wasn't easy, but cool!!! 20 days, 11 on the road, 9 repair. 4500 km by 50 - year-old motorcycle Ural.
THANK YOU TO EVERYONE WHO HELPED ALONG THE WAY!!!

GOOD LUCK TO YOU, FRIENDS!!!

No comments:

Post a Comment