Monday, June 29, 2015

JUNK-MOTOR - this gorgeous Japanese masters!


JUNK-MOTOR: JUNK-MOTOR Aluminum cast seat:

JUNK-MOTOR  - это японские мастера которые создают великолепные продукты для мотоциклов.
В особенности это производство и дизайн деталей для мотоциклов Harley-Davidson.  Литьё деталей (литье в песчаные формы), изготовление и восстановление вручную сидений для мотоциклов Harley-Davidson.

JUNK-MOTOR is a Japanese master who create great products for motorcycles.
Especially with the production and design of parts for Harley-Davidson motorcycles. Casting parts (sand casting), production and restore manually seats for Harley-Davidson.




Посмотрите как изготавливается заднее крыло для мотоцикла, качество и дизайн на высоком уровне. Что и говорить  если сам Shinya Kimura (chabott engineering) устанавливает на свои мотоциклы детали JUNK-MOTOR!

Let's see how the rear wing is made for a motorcycle, the quality and design at a high level. Needless to say if he Shinya Kimura (chabott engineering) installs on their motorcycles parts JUNK-MOTOR!






Ирбитское техническое чудо / Irbitsky miracle of technology




Первое, что бросается в глаза – тормоза Brembo. Перфорированные диски на всех трех колесах и ювелирно сделанные суппорты сверкают, как фианиты в инкрустации из спиц. Колеса диаметром 18-19 дюймов, каплевидный бензобак, хром, щегольские патрубки, впрыск топлива… Это в самом деле мотоцикл «Урал»? Тот самый мотоцикл с коляской, знакомый с детства? Что щеголял дешевой зелененькой раскраской и встречался преимущественно в советских колхозах? Вонючий трудоголик «Урал», напрочь лишенный притягательности для подростка, в отличие от какой-нибудь «Явы» или, не дай бог, Harley Davidson?

The first thing that catches your eye – Brembo brakes. Perforated discs on all three wheels and jewelry made calipers sparkle like a rhinestone inlays in the spokes. Wheels with a diameter of 18-19 inches, teardrop-shaped gas tank, chrome, dandyish nozzles, fuel injection... It really is a motorcycle "Ural"? The same motorcycle with a sidecar, familiar from childhood? That sported cheap green coloring and met mostly on Soviet collective farms? Smelly workaholic "Ural", completely devoid of appeal for the teenager, unlike some of "Java" or, God forbid, Harley Davidson?


Это и он, и не он. Скажу для затравки, что девять из десяти ирбитских мотоциклов отправляются на экспорт, преимущественно в США, где их продают 58 дилеров бок о бок с «Харлеями». Еще 60 дилеров – в Европе. Пока мы были на заводе, очередную партию коробок с мотоциклами грузили в фуру для отправки в Голландию, а дальше – морем в Соединенные Штаты. Там ирбитские мотоциклы стоят, как новые Ford Focus, и все равно пользуются стабильным спросом. Это ли не чудо, техническое, экономическое и маркетинговое? Много ли мы знаем машиностроительных предприятий гражданского назначения, работающих «за живую валюту», на экспорт?

It is he and not he. I will say for starters that nine out of ten Irbitsky motorcycles are exported, mainly to the USA, where they sell 58 dealers side by side with the "Harleys". 60 dealers in Europe. While we were at the factory, another batch of boxes with the bikes loaded in the truck to send to Holland, and then by sea to the United States. There irbitskiy motorcycles are like new Ford Focus, and still in constant demand. Isn't it a miracle, technical, economic and marketing? How much do we know of engineering companies, civil use, working "for a living currency" for export?


Кстати, сам Ирбит оставляет смешенное впечатление. Купеческий город сохранил исторический центр, размеченный кварталами капитальных двухэтажных домов. Но состояние большинства из них – словно содрали кожу и выпустили наружу красноватую кирпичную мякоть. В промежутках между былой купеческой роскошью проросло советское наследие с площадями, скверами, памятником Жукову, паршивыми дорогами и безликим фасадом Ирбитского мотоциклетного завода. Третьим слоем  Ирбит украсил пестрый, рекламно-торговый антураж нового времени, хотя само время здесь как будто отстает от мегаполисного лет на двадцать – в Ирбите еще чуть-чуть девяностые.  

By the way, the Irbit leaves a mixed impression. Merchant city preserved historical centre, marked the quarters of the capital two-storey houses. But the condition of most of them seemed to have been skinned and let out a reddish brick pulp. In between former merchant luxury sprouted Soviet legacy with squares, public gardens, monument to Zhukov, lousy roads and faceless facade of Irbitsky motorcycle factory. The third layer Irbit was decorated with colorful, advertising and trade the entourage of the new time, although time lags from metropolis twenty years – in Irbit a little bit nineties.


Но город не производит впечатления сонного царства. Наоборот, жизнь кипит, а развитость сервиса поражает: центр давится от кафе, ресторанов, магазинов, торговых центров, аптек и парикмахерских. Розница,  как сорняк заполонившая город, включая бывшие цеха «Ирбитского мотоциклетного завода», развивается там, где есть платежеспособное население. Значит, оно здесь есть.  При этом местность в радиусе 50 км от Ирбита мертвая земля: по пути нам встретились десятки заброшенных цехов, хлевов, элеваторов и еще каких-то сельхоз построек. А еще – поля и болота.

But the city does not seem sleepy Kingdom. On the contrary, life is in full swing, and the development of service strikes: centre with cafes, restaurants, shops, shopping centres, pharmacies and hair salons. Retail, as a weed infesting the city, including the former shop "Irbitsky motorcycle factory" develops where there is a solvent population. So here it is. In this area within a radius of 50 km from Irbit dead earth: along the way we met dozens of abandoned shops, barns, silos and even some agricultural buildings. And yet – fields and marshes.


В городе много музеев, и два из них посвящены, естественно, мотоциклам. Вообще Ирбит – город со своим лицом и харизмой, которому как будто не хватает хорошего хозяина.
В советские времена ИМЗ выпускал порядка 130 тысяч мотоциклов «Урал» в год, а это, для справки, больше, чем сейчас делают «Солярисов». Соответственно, ИМЗ представлял собой завод-город с внушительными цехами, конвейерной сборкой и штатом в 10 тысяч человек: треть от населения Ирбита.
Но сейчас в поисках проходной мы промахнулись, потому что две трети вытянутого заводского фасада занимает торговый комплекс ларечного типа. Сама проходная ютится между игровым залом, кафе и торговыми закутками – не зная, не заметишь.

The city has many museums, and two of them are devoted, of course, motorcycles. In General, the Irbit is a city with its own identity and charisma, which lacks a good host.
In Soviet times, the Eames produced about 130 thousand motorcycles "Ural" in a year, and this, for reference, more than we do "Solaris". Accordingly, Eames was a factory town with impressive shops, conveyor Assembly and a staff of 10 thousand people, a third of the population of Irbit.

But now in search of the entrance we had missed, because two-thirds of an elongated facade of the factory is used for commercial purposes. Itself feed-through huddles between a games room, cafe and shopping cubbyhole – not knowing, not notice.
  

От огромного хозяйства заводу осталась здание цеха и административная постройка. Теперь мотоциклы собирают исключительно вручную стапельным методом, а ежедневный план – 5 штук, что эквивалентно примерно 1200 мотоциклам в год: в сто раз меньше, чем в пиковые годы. Половина экспорта – в США, еще 40% - в остальные страны.
Но именно в этом секрет. В Советские годы «Урал» был утилитарным мотоциклом для народного хозяйства, сейчас – это ретро-эксклюзив.

Previously, the plant had a huge territory, now it is the building workshop and the administrative building. Now motorcycles are harvested exclusively by hand stacking method, and the daily plan – 5 pieces, equivalent to about 1200 cycles per year: one hundred times less than in peak years. Half of the exports of the United States, 40% in other countries.

But it is the secret of this. In the Soviet years "Ural" was utilitarian motorcycle for the national economy, now is retro exclusive.

Эта инсталляция, видимо, отражает состояние завода 20 лет назад

В 90-е завод попал в пике, как и другие промпредприятия страны: территория была забита готовой продукцией, спроса не было, денег не было, кто мог – бежал, а предприятие висело на грани банкротства. В общем, классический сценарий.
Уже в начале 90-х было ясно, что массовый мотоцикл больше не нужен и не возможен. Россия, если на то пошло, страна вообще не байкерская – климат не тот. И если в советское время мотоциклы покупали стотысячными тиражами, то, скорее, от бедности и отсутствия выбора.

This installation probably reflects the state of the plant 20 years ago.

In the 90s the plant it was at the peak, like other industrial enterprises of the country: the area was jam-Packed finished products, demand was not, there was no money, who could, fled, and the company was hanging on the verge of bankruptcy. In General, the classical scenario.

Already in the early 90s it was clear that the mass of the motorcycle is no longer needed and not possible. Russia, for that matter, the country has not biker – not the climate. And if in Soviet times the motorcycles bought 100000 circulations, rather, from poverty and lack of choice.
  
Никаких конвейеров - каждый мотоцикл собирают вручную на стапеле

В 2000 году после очередного банкротства и остановки предприятия нашелся крупный инвестор. И тогда-то началась новая история: завод переориентировался с количественных показателей на качественные. Раньше это было предприятие полного цикла, сейчас, фактически, сборочное производство. От 10 тысяч рабочих осталось полторы сотни, вместо конвейера – ручная сборка, вместо акцента на утилитарность – игра на ностальгических струнах.
Вообще феномен мотоцикла двояк: в теплых бедных странах он играет роль транспорта для небогатых (Индия, Тайланд), а в развитых государствах, в том числе холодных, мотоцикл, прежде всего, лайфстайл, культ, элемент клубной жизни. Не это ли золотой билет?

No conveyors - each motorcycle is hand-picked on the slipway

In 2000, after the next bankruptcy and stopping the enterprise was a large investor. And then began the new history: the plant was reoriented from quantitative indicators to qualitative. Previously, it was the enterprise of a full cycle, now, actually, Assembly plant. From 10 thousand workers left one hundred and fifty, instead of the conveyor is assembled by hand, instead of focusing on utility – playing on the nostalgic strings.

In General, the phenomenon of motorcycle twofold: to warm the poor countries he plays the role of transport for the poor (India, Thailand), and in developed countries, including the cold, the motorcycle is primarily a lifestyle, a cult, an element of club life. Isn't this the Golden ticket?
  
Сегодня модельный ряд завода состоит из двух семейств. Одно отличается более суровой, внедорожной конструкцией и выпускает в том числе с приводом на колесо коляски (модели Patrol, Gear Up, Турист). Эти мотоциклы больше напоминаю классические "Уралы" советского периода

Today the range of the plant consists of two families. One has a more rugged, off-road construction and releases including drive wheel stroller (model Patrol, Gear Up, Tourist). These bikes are more like the classic "Urals" of the Soviet period


Второе семейство выполнено в подчеркнутом ретро-стиле и называется соответственно (модели Ретро, Ретро М70).


The second family is made underlined retro style and called, respectively (models Retro, Retro M70).
 
Причем ретро модели можно купить без коляски (на фото - Ретро Соло)

В активе завода, который уже назывался «Уралмото», был экзотический бренд Ural и конструкция нескольких мотоциклов, которые, в зависимости от точки зрения, можно назвать устаревшими или ретрофильными. Еще одним то ли плюсом, то ли минусом был тот факт, что большинство тяжелых ирбитских мотоциклов выпускались с коляской, тогда как нынешние байкеры гордятся возможностью ездить на двух колесах. Но в Ирбите не стали отказываться от уникального конкурентного преимущества, и сегодня Ural – единственный в мире завод, выпускающий мотоциклы с коляской. Байки других марок можно оснастить покупной коляской, но конструкция ирбитских аппаратов изначально адаптирована под езду с люлькой. Что касается России, то у нас в принципе не осталось других мотопроизводителей.

  And retro models can be purchased without a sidecar (pictured - Retro Solo)

The assets of the plant, which was called Uralmoto", was an exotic brand Ural and design of several motorcycles, which, depending on perspective, can be called outdated or retrofilling. Another whether a plus or minus was the fact that most heavy Irbitsky motorcycles were produced with a stroller, while the current bikers are proud to ride on two wheels. But in Irbit do not have to abandon a unique competitive advantage, today and Ural – the world's only factory producing motorcycles with sidecars. Bikes of other brands can equip purchase a stroller, but the design Irbitsky vehicles originally adapted for the drive with a cradle. As for Russia, we have, in principle, no other motorcycle manufacturers.


Да не сложится у вас впечатление, что все случилось само собой. Найти новую точку равновесия было непросто, потому что мотоцикл «Урал» при советских объемах выпуска мог быть доступным, а мотоцикл Ural с тиражом порядка 1000 штук в год – нет. Конструкция была архаичной, а качество компонентов – типичным для постсоветской эпохи. Если бы завод попытался выпускать советские мотоциклы столь мелкими тиражами, дело бы закончилось очередным банкротством.
И тогда сделали следующее: сохранив общую концепцию мотоцикла и фирменные дизайнерские фишки, в Ирбите провели полную «дефектовку» конструкции. Часть элементов перепроектировали (но без ущерба ретро-теме), а часть заменили импортными. На мой вкус, современные технологии и старомодности слились весьма гармонично, придав "Уралам" неоклассический шарм.

Yes no will you have the impression that it all happened by itself. Find a new balance point was not easy, because the motorcycle "Ural" with the Soviet volumes of release could be available, and Ural motorcycle with a circulation of about 1,000 units per year - no. The design was archaic, and the quality of components is typical for post-Soviet era. If the plant tried to release Soviet motorcycles are so small circulations, the case would have ended another bankruptcy.
And then did the following: retaining the General concept motorcycle designer and branded chips in Irbit had a full "Troubleshooting" design. Part of the redesigned elements (but without prejudice to the retro theme), and were replaced by imported. For my taste, modern technology and old-fashioned blended very harmoniously, giving "the Urals" neoclassical charm.

Алюминиевые отливки картеров приходят на завод от российского производителя...
Aluminum casting of the carters come to the plant from the Russian manufacturer...

...а рамы гнутся и варятся на заводе. Почти все остальное - импортное
... and the frame bent and cooked at the plant. Almost all the rest - imported

С точки зрения компонентов мотоциклы Ural сегодня, скорее, иномарки. Российского в них – рамы, отливки двигателя и коробки передач, коленчатый вал и тахометр. Список импортных компонентов длиннее: телескопические вилки Marzocchi, амортизаторы Sachs, генератор Denso, аккумулятор Yuasa, зажигание Ducati, подшипники SKF, шестерни Herzog, манжеты NAK и так далее. С 2014 года добавились дисковые тормоза Brembo на всех трех колесах и электронный впрыск топлива на основе компонентов Bosch и Delphi. В следующем году появится АБС – и тоже импортного производства.

From the point of view of components Ural motorcycles today, most foreign cars. Russian in them – frame, casting engine and gearbox, crankshaft and tachometer. The list of imported components, long: telescopic Marzocchi forks, Sachs shock absorbers, alternator Denso, Yuasa battery, ignition Ducati, SKF bearings, gears Herzog, cuff NAK and so on. 2014 was added Brembo disc brakes on all three wheels and electronic fuel injection components-based Bosch and Delphi. Next year will see the ABS and also imported.

Импортные генераторы...
Import generators ...

...и шестерни распредвалов...
... and camshaft gears ...

... и системы впрыска топлива...
... And the fuel injection system ...

...и шестерни коробок передач...
... and pinion gear transmissions ...

 
...и тормоза
... and the brakes

По словам заводчан, импортные компоненты решили множество проблем: скажем, раньше шестерни коробки передач шумели и страдали от закусываний, а импортные работают тихо и надежно.
Что интересно, самый первый ирбитский мотоцикл с коляской был скопирован с BMW R71 – дело было в 1941 году. По одной из версий, наши тайно купили пять мотоциклов и сделали нелицензионную копию, по другой, баварцы сами отдали устаревшую на тот момент модель. Во время Великой Отечественной немцы катались на более совершенном BMW R75, а советские войска – на мотоцикле М-72, который являлся дотошно сделанной копией BMW R71: отличия были, но, скорее, технологические.

According to factory workers, imported components solve a lot of problems: for example, earlier gearbox gear was noisy and suffered from jamming and import run quietly and reliably.

Interestingly, the very first Irbit motorcycle with sidecar was copied from the BMW R71 – it was in 1941. According to one version, our secretly bought five bikes and made an unlicensed copy, on the other, the Bavarians have given themselves obsolete at the time model. During the great Patriotic Germans rode better BMW R75, and the Soviet troops – the motorcycle M-72, which was meticulously made replica of BMW R71: the differences were, but rather technological.

На переднем плане - BMW R71, на заднем - его близнец М-72. Первые месяцы до эвакуации в 1941 году в Ирбит мотоциклы производились в Москве. Название "Урал" они получили много позже войны - в 1960 году с появления модели М-62


In the foreground, BMW R71 rear - his twin M-72. The first few months until the evacuation in 1941 in Irbit motorcycles were produced in Moscow. The name "Ural" they got a lot of later war in 1960 with the appearance of the model M-62

В каком-то смысле, история сделала хитрый кульбит: Ирбитский завод начинал с немецких идей на отечественных деталях, а теперь выпускает идеологически российский продукт на импортных компонентах.
Но увлечение импортными узлами привело к закономерному увеличению стоимости, поэтому сегодня мотоциклы Ural стоят в России от 435 тысяч рублей, а наиболее дорогие модели переваливают за полмиллиона. Неудивительно, что в России продажи минимальны: если и берут, то ради все той же ностальгии, а забирать приезжают на роскошных автомобилях.  Для утилитарных целей за те же деньги можно купить автомобиль, а для экстрима – квадроцикл, поэтому ниша мотоциклов Ural на отечественном рынке исчезающее мала.

In a sense, the story made a cunning trick: Irbit plant started with German ideas on the domestic details, and now produces ideologically Russian product on imported components.

But the fascination of imported nodes has led to a natural increase in the cost, so today, Ural motorcycles are in Russia from 435 thousand rubles, and the most expensive models are rolled over for half a million. It is not surprising that in Russia the sale of the minimum: if we take, for the sake of the same nostalgia, and come to pick up luxury cars.  For utilitarian purposes, for the same money you can buy a car, and for extreme sports – ATV, so niche Ural motorcycles in the domestic market is vanishing small.

В каждой детали есть приятная олдскульность, которая взяла за душу даже меня, равнодушного к мотоциклам. Ну где еще увидишь двигатель с воздушным охлаждением...


In every detail there are enjoyable elements of the old school, which took the soul out of me, indifferent to motorcycles. Where can you see the air-cooled engine...

...с нижними распредвалами (на фото - корпуса штанг)...
...with the lower camshaft...

.... с коромыслами.
.... with the rocker arms.

Карданная передача - еще один "архаизм"
Driveline - another "archaic"

Но это никого не печалит, потому что мотоцикл охотно берут в Европе, Штатах, Канаде, Австралии, Ближнем Востоке и Японии. Недавно был освоен Китай. При этом Ural совсем недешев даже по заграничным меркам: например, популярная модель Ural Patrol стоит в США порядка $15,5 тысяч, а самая дешевая – Ural-T – $12,4 тысячи.
Конечно, в масштабах американского рынка несколько сотен уральских мотоциклов – это капля в море, но все-таки спрос есть и он стабилен. Зачем их покупают? На фанатском форуме я нашел такое сообщение: «Привет, я из Австралии. Я хотел «Урал» с незапамятных времен. Я большой фанат того, как все делает русский Иван: все те самолеты с граунд-эффектом, бомбардировщики Туполева, пропагандистские плакаты из славной советской эпохи… Черт, даже хор Красной Армии – это круть, даже русский алфавит – это круть. Да, я большой фанат. Но сидящий во мне крестьянин-коммунист не может позволить великую революционную щедрость, так что я поглядывал на что-нибудь дешевое на сайтах объявлений. Я чуть было не купил «Днепр», но $4000 за модель 1965 года – это слегка крутовато для моих возможностей. Мой поиск уже напоминал русскую литературную драму, но тут – внезапный успех. Угадайте, что можно купить за 875 капиталистических долларов? Смотрите ниже. Надо ли говорить, что я в восторге!».

But no one is sad because the bike is willing to take in Europe, States, Canada, Australia, the middle East and Japan. Recently has been mastered in China. This Ural is not cheap even by foreign standards: for example, the popular model Ural Patrol costs in USA $15.5 thousand, and the cheapest – Ural-T – $12,4 thousand.

Of course, on the scale of the us market a few hundred Ural motorcycles is a drop in the bucket, but still the demand is there and is stable. Why do people buy them? On the fan forum I found this message: "hi, I'm from Australia. I wanted "Ural" from time immemorial. I'm a big fan of how everything makes Russian Ivan: all the aircraft with ground effect, the Tupolev bombers, propaganda posters from the glorious Soviet era... Hell, even the red Army choir – it's cool, even Russian alphabet is cool. Yes, I'm a big fan. But sitting in me peasant Communist could not allow the great revolutionary generosity, so I looked for something cheap on the sites ads. I almost bought Dnipro, but $4000 for the 1965 model year is slightly a little steep for my abilities. My search is reminiscent of Russian literary drama, but there is a sudden success. Guess what you can buy for 875 capitalist dollars? See below. Needless to say, I love it!".

Австралиец купил себе "Урал" М67 1983 года выпуска
The Aussie bought a Ural M 1983 release

Помимо славянофилов изрядная доля спроса приходится на фанатов путешествий, особенно – внедорожных вылазок. Вот тут мотоциклы Ural играют на своей территории.
Коляска – это возможность увезти полтора центнера разнообразного снаряжения, причем модель в стиле милитари – Ural Gear Up – с завода комплектуется саперной лопатой, фарой-искателем и дополнительной канистрой.

In addition to the Slavophiles fair share of demand accounted for by fans of travel, especially off-road forays. Here motorcycles Ural play in their territory.

Stroller is the ability to take away a half ton of a variety of equipment, and the model in military style – Ural Gear Up – from the factory equipped with entrenching shovel, spotlight-seeker and an additional canister.

Ural Gear Up в камуфляжной раскраске. Фото с сайта американских поклонников "Уралов" www.sovietsteeds.com/ (название перводится как "советский скакун").
Ural Gear Up in camouflage coloring. Photo from website of U.S. fans "Uralov" www.sovietsteeds.com/ (name how pervod as "Soviet runner").

А еще помимо моноприводных моделей (с приводом на одно колесо) Ирбитский завод все эти годы выпускал «полноприводные», у которых момент передается в том числе на колесо коляски. Дифференциала нет, и подключение второго колеса происходит «жестко»: такой привод отключается на твердых покрытиях, зато идеален на бездорожье. В России продаются две внедорожные модификации: Gear Up и Patrol.

But even apart from conventional models (with the drive on one wheel) Irbit plant all these years released "AWD", which is transmitted including the stroller wheel. The differential is not, and the connection of the second wheel is "tough": the actuator surfaces, but it is perfect on the roads. In Russia sold two off-road modifications: Gear Up and Patrol.

Привод на колесо коляски - через карданные шарниры и шлицевой вал
The drive wheel strollers using universal joints and splined shaft


Наконец, мотоциклы Ural – всесезонные, и форумы фанатов кишат отчетами о зимних путешествиях.

Finally, Ural motorcycles – all season, and the fans forums are teeming with reports about winter travel.




На самом деле, в американских форумах встречается и критика мотоциклов Ural за проблемы с надежностью. Поклонников, видимо, это не слишком смущает: скажем, культовые автомобили Caterham – тоже далеко не образец надежности, но их покупают не ради рутинных поездок. Аналогия вполне уместна, потому что и аскетичные английские родстеры, и ветхозаветные уральские мотоциклы покупают на эмоциях после первого тест-драйва. Тут все просто: либо ты влюбился и тебе плевать на размер бюста, либо никакие рациональные доводы не заставят тебя жениться. В обоих случаях простота конструкции и ее, скажем так, очевидность, делают технику ремонтопригодной, а это иногда важнее чистой надежности.

Actually, in American Dating forums and critique Ural motorcycles for reliability issues. Fans, apparently, this is not too confusing: for example, the iconic Caterham cars – too far from a Paragon of reliability, but they are bought not for routine visits. The analogy is appropriate, because austere English roadsters, and the old Testament Ural motorcycles buy on emotions after the first test drive. It's simple: either you're in love and you don't care about bust size, or no rational arguments will not make you married. In both cases, the simplicity of design and its, shall we say, the evidence, make the equipment serviceable, and it is sometimes more important than pure reliability.


А еще на форуме мне встретился забавный вопрос новичка: «А что такое аббревиатура UDF?».  Ответ – Ural Delay Factor, что-то вроде «фактора задержки Ural». Честно говоря, я подумал, что американцы стебутся над медленной реакцией завода на пожелания клиентов или что-то подобное. Оказалось, нет: UDF – это двукратное увеличение времени поездки из-за постоянного общения с любопытными, которые замучают вопросами «что такое?», «сколько жмет?» и «сколько стоит?» у каждой заправки, кафе и мотеля. И даже совет есть: «не любите общаться – не покупайте мотоцикл Ural».

And on the forum I met a funny newbie question: "what is the acronym of the UDF?". Answer – Ural Delay Factor, something like "delay factor Ural". Honestly, I thought the Americans stebut over the slow response of the plant to customer requests or something similar. It turns out, no: UDF is a doubling of travel times due to the constant communication with curious, are tortured by the question "what is?", "how tight?" and "how much?" at every petrol station, cafe and Motel. Even the advice is: "do not love to communicate – do not buy a Ural motorcycle".

Шпионский снимок - Бред Питт и его Ural
Spy shot - Brad Pitt and his Ural

Из Ирбита я уезжал в каком-то особенно приподнятом настроении, словно стал свидетелем магического трюка. Нет, я понимаю, что этот пример стоит записать в исключения, что можно долго рассуждать о том «а что в нем нашего» и закончить тем, что  завод лишь умело капитализировал собственную архаичность.
Но на самом деле ирбитский опыт – это хороший пример выживания в экстремальных условиях. Пример того, как нужно играть с теми картами, которые имеешь, а не жаловаться на неблагоприятные условие/наследие/менталитет.
Складывается впечатление, что за проектом стоит очень толковый прагматик. Он не стал прыгать выше головы, не стал давать громких обещаний. Он выписал на листке бумаги сильные и слабые стороны продукции, а затем принялся развивать одни и избавляться от других. И как видите, это подход сработал: фанатские форумы активны, выпуск растет, бренд Ural крепнет. Это ли не чудо?

From Irbit I left in a particularly good mood, as if he just witnessed a magic trick. No, I understand that this example is written in exceptions that can be a long talk about "what's ours" and finish what the factory only skillfully capitalized own archaism.
But actually Irbit experience is a good example of survival in extreme conditions. An example of how you need to play with the cards that have and not to complain of adverse condition/legacy/mentality.

It seems that the project is a very sensible pragmatist. He did not jump over your head, didn't give a loud promises. He wrote on a piece of paper the strengths and weaknesses of the product, and then began to develop some and get rid of the other. And as you can see, this approach worked: fans forums active, issue grows, the Ural brand is growing stronger. Isn't it a miracle?

 В Ирбите - культ байка. Вот пивоцикл...
In Irbit - cult bike. Here the beer bike...

А вот гибрид мотоцикла и аэросаней (рядом с музеем "Мотодом")
And here is a hybrid of a motorcycle and a snowmobile (near Museum "Moto house")

Через пару месяцев этот "Ретро Соло" будет колесить по просторам США
After a couple of months, this "Retro Solo" will travel across the US


А этот придворный путешественник недавно участвовал в вылазке на перевал Дятлова
And this courtier traveler recently participated in the RAID on the Dyatlov pass

В кого он там стреляет? В поклонников "Харлея"?
In one he shoots there? To fans of "Harley"?

Ну и ниже подборка фотографий с форума http://www.sovietsteeds.com/ о жизни мотоциклов Ural в США

Well, below is a selection of photos from the forum http://www.sovietsteeds.com/ about the life of Ural motorcycles in the USA












А это Ural в исполнении для Ирака
And this Ural performed for Iraq