Workshop: "Hammerbike Customs" Russia, Novosibirsk city
Specifications:
Wheelbase: 1770mm
weight: 270kg
Wheels: Front 120/18 rear 180/16
Engine: electric starter, microprocessor ignition, water-cooled, inertial supercharging, engine forced up to 50 PS
Transmission: Gearbox - grenade Subaru (cars) - gimbal - crossing - gear wheel.
Link: http://hammerbike.ru/
Creating bike (especially for yourself ) you never know exactly what it will ( always get steeper). Indeed, in the process changes myself. And it also creates a bike himself, but only by human hands. At least that was the case with DDT.
It all started with the fact that I sold my "Japanese" to do, unlike other Russian bike . Moreover, such that " wiped his nose " to any Japanese.
Engine donor was found - Ural Patrol Cop with nesandartnym engine with liquid cooling . And on this bike I ride only once, then immediately take it apart ...
Two months were spent on fine-tuning and the force of the engine, all channels are polished by hand, and the details were chosen with all tolerances razmeram.Vse Japanese bearings and seals. When did the frame, put the wrong fuel tank on it, with a slope in front. Maybe it was the beginning of the birth of DDT.
Such a slope gave motorcycle rapacity and changed all plans for a chopper. He decided to be dregster himself has dictated its image. Low, wide and aggressive.
Because of the long creative torments, for the construction took nine months. Most of the season I went on foot or driving " nazhopnikom ." But the first time I went on it in the "light ", I realized that this was worth it. He catches the eyes of all, the machine step aside to make way for the people photographed and removed from their windows. Is it worth it to stop somewhere, the crowd came running together.
Individual word deserves its sound. He just ofigitelen ( thanks completely empty even mufflers and pipes with a wall thickness of 5 mm).
For two seasons there was no significant damage. The bike was tested on long journeys. Of course a short rear fender does not protect against dirt and sometimes so difficult for cocurrent . But the beauty demands victims!
Motorcycle DDT was named because in the process of its creation in the studio playing music group of the same name. So that it "does not pop " motorcycle in all senses.
Now this style is my specialty. A DDT I refer to one of the most significant milestones in its customizing.
Currently undergoing a new motorcycle "birth" and in its final form to appear AVTOSIB 2009.
Roman Leader.
Was replaced radiator, overcooked back of the frame, mounted dampers Yamaha Virago, under altered light optics
The engine was replaced all the bearings and seals for Japanese, flywheel replaced by spline.
ДДТ - история создания.
DDT - the history of creation.
Зима в Сибири уже в разгаре, поэтому появилось время вспомнить старые проекты, понастальгировать, ну и рассказать вам очередную историю. Историю создания мотоцикла ДДТ. Эта история об одном из моих проектов, который сделал меня мастером из гаражного пацана.
Winter in Siberia is in full swing, so there was a time to recall old projects, to get nostalgic, well, to tell you another story. The history of motorcycle DDT. This story is about one of my projects that made me a master of the garage the kid.
Все началось в далеком 2004 году, я запилил очередной чоппер из Урала, весьма сомнительными и подручными методами. В обычном гаражике, с тусклым светом, не имея нормального инструмента и даже своей сварки, периодически выгоняя корефанов-байкеров, пьющих пиво и отвлекающих от работы. Моцик получился неплохой для своего времени, а для 19-летнего пацана, вообще шедевр)).
It all started back in 2004, I washed down another chopper from the Urals, is highly questionable and improvised methods. In a conventional garage, with dim light, not having a decent tool and even a welding machine, periodically expelling Korepanov-bikers, drinking beer and distracting from work. The bike was good for its time, and for 19-year-old kid, really a masterpiece)).
Соответственно, как только оно поехало — сразу окунулся в байкерскую жизнь из-за упущенных пары месяцев начала сезона. На одном и байк-фестов к моцику прилип нетрезвый товарищ с просьбами продать и люблю-немогу-хочуэтотмопед. Закрытие сезона плюс весьма неплохое по цене предложение меня убедили, и мы ударили по рукам.
К слову, частью оплаты стал эскортный мелкосерийный Урал, с водяным охлаждением. Ну а денежной части мне хватило, чтобы купить первого своего японца – Kawasaki Eliminator 250. На япошке я откатал остатки сезона (пару месяцев), ну и продал его как бездушный и неинтересный. Ураловирус не отпускал, да и привычка колупать ключами и тереть масляной тряпкой не проходит так быстро. Вобщем больное воображение сподвигло меня на постройку мега-Урала. Все вырученные с продажи рисомолки бабосы были потрачены на запчасти… новые. Какой же это кайф — тариться новыми запчастями!..
Accordingly, as soon as it went immediately plunged into the life loss with a couple months of the start of the season. On one and bike fests to the motorcycle stuck a drunken comrade with requests to sell it. Closing of the season plus a very good price offer convinced me, and we shook hands.
By the way, part of the payment was an escort of small-scale Ural, with water cooling. Well, the money part was enough for me to buy my first Japanese – Kawasaki Eliminator 250. Japs I skated the remains of the season (a few months), and sold it as soulless and uninteresting. Virus - Urala was not released, and the habit to understand the keys and RUB with an oil rag does not pass so quickly. In General diseased imagination inspired me to build a mega-Urals. All proceeds from the sale of Japanese motorcycle money was spent on parts... new. What's the buzz — taritsya new parts!..
Вернемся к нашему водяному. На мотоцикле я проехался всего два раза. Один раз, когда забирал, другой — когда забыл ключи от кавы дома. После этого мотоцикл был разобран полностью. Это был ИМЗ 8-124, 96 г.в., Урал — соло, эскортный, выпущенный тиражом 200 экземпляров. Мой был 22-й с пробегом 15000км. Потом выяснилось, что в Новосиб завезли всего 10 единиц, для ментов. У него были хромированные 18-е колеса и крылья, крепления для рации и мигалок. На ходу он был мягок и приятен. Двигатель был разобран полностью для дефектовки. На таком пробеге износа не было вообще никакого, что меня, меняющего поршневую каждый сезон, очень удивило. Общее качество изготовления было отличным. Я понимал, что на верном пути, к созданию мега-Урала.
Back to our water. On the bike I rode only twice. Once, when picked up, the other when I forgot the keys to the Kawasaki house. Then the motorcycle was disassembled completely. It was IMP 8-124, 1996 G. V., Ural: solo, escort, released in an edition of 200 copies. Mine was 22nd with a mileage of 15000 km. Then it turned out that in Novosibirsk have delivered only 10 units for the police force. He had 18 chrome-e wheels and fenders, mounts for radios and flashing lights. On the move it was soft and pleasant. The engine was completely disassembled for Troubleshooting. At this mileage, wear did not have any, I'm changing the piston every season, very surprised. The overall workmanship was great. I knew that on your way to creating a mega-Urals.
В дизайне и проектировке опыта не было никакого, действовал интуитивно. Рисовал детали моцика на лекциях в универе. Там же делал чертежи деталей и отдавал токарям (при университете был обширный станочный парк и толковые токари). Очень радовался свежевыточенным деталькам, которые тут же расходились по рученкам однокурсников, чтобы позырить и попускать слюни. Как обычно, все начинается с рамы. Таскал ее на санках варить в цех к своему отцу (его мастерская была неподалеку). Научился варить (естественно ловил зайцев ночами, первое время). На стадии изготовления рамы — положил на неё бензобак. Играя с его положением, нашел, что наклон бака вперед или поднятие задней части дает стремительность силуэту, мотоцикл получает дрэгстерные мотивы. Конечно, я знал что такое дрэгстер, видел моцики немецкой школы (у меня даже висели фотки мотоциклов Walzа), которые повлияли на меня, нравился такой силуэт, переход ступенькой от седла к баку. Тогда же и пришло понимание, к чему стремиться. Свой дрэгстер я решил делать плотно сбитым, массивным и обязательно черного цвета. Так начались поиски линий, бесконечные макеты крыльев и фары из картона. То есть то, что делает из неопытного пацана (который думает, что чем больше вылет вилки и шире заднее колесо — тем круче) мастера, уже понимающего то, что он делает и что получится.
Касательно железа — время наложило свой отпечаток. Практически полное отсутствие импортных запчастей, даже покрышек. Удалось достать заднее колесо от какого-то спорта сузуки. Его установил на перед. С задним колесом, кроме как от Нивы, чтобы широкое и массивное, вариантов не было. Чтобы его поставить, пришлось вживить гранату на коробку ( та еще задачка) и изготовить новый карданный вал. Колесо тоже было сильно переделано, а покрышка закруглена (вначале ножом, потом длительным отжигом на боку). Из самодельных деталей – траверсы, рукоятки, детали ступиц, стойки руля, детали глушителей, оси колес, детали вилки, руль.
Все это проектировалось в Автокаде и точилось на разных предприятиях. Также было освоено применение лазерной резки ( заднее колесо, боковины радиатора). По облицовке – бензобак на базе ураловской капли, разварен и оснащен японской крышкой. Самодельные крылья, причем заднее сделано из ураловского бензобака. Также изготовлены воздухозаборники инерционного наддува (может и дают какой-то эффект)). Двигатель после переборки получил стартер и днепро КПП, электронное зажигание.
Работа кипела, время шло… только в августе мотоцикл был готов. Все лето ходил пешком или ездил нажопником. Но, испытав моцик по гаражам, поехал вечером на водопой (место, где собирались все байкеры). Приехал, поставил, отошел в сторонку… это была бомба. Я понял, что даже одна эта поездка, эти месяцы труда и головной боли того стоили. Его сразу облепила толпа, все просто офигели. Днем, при поездках по городу, машины часто уступали дорогу, пассажиры доставали телефоны и фотали.
In the design and designing experience was no, I was acting intuitively. Draw eye details on the lectures at the University. There did drawings of parts and gave the turners (at the University was an extensive machine Park and intelligent turners). Very happy just carved detail, who immediately went to the hands of classmates. affliction drool. As usual, it all starts with the frame. Dragged her on a sledge to cook in the shop to his father (his repair shop was nearby). Learned how to use welding machine (naturally burned eyes at night for the first time). At the manufacturing stage of the frame — put on the gas tank. Playing with his situation, found that the slope of the tank forward or raising the back gives the rapidity of the silhouette, the motorcycle gets dragsters motives. Of course I knew what a dragster, seen Motsyk German school (I even hung pictures of motorcycles Walzа) that influenced me, like the silhouette, the transition step from the seat to the tank. Then came the understanding, something to strive for. His dragster, I decided to do a tightly knit, heavy and definitely black. So began the search lines, infinite layouts, wings and headlamps of cardboard. That is what makes the inexperienced kid (who thinks that the greater the departure of the fork and wider rear wheel — the better) now understands what he does and what happens.
Regarding iron — the time has left its mark. The almost complete lack of imported parts, even the tires. Managed to get the rear wheel from a Suzuki sport. It was installed on before. With rear wheel but the vehicle that the broad and massive, not really. To put, had to put the grenade on the box ( that's a tough one) and fabricate a new driveshaft. The wheel was also changed, and the tire is rounded (first the knife, then a long joke on the side). From homemade parts, yokes, arm, part, hubs, steering rack, part, mufflers, axles, parts of the fork, the wheel.
All of this was designed in autocad and sharpened in various companies. The enterprise has mastered the use of laser cutting ( the rear wheel side of the radiator). The facing of a fuel tank of a motorcycle Ural, boiled and equipped with a Japanese cover. Homemade wings, and the back is made from the gas tank of the Urals. Also made the intakes inertia turbocharging (maybe give some effect)). The engine after bulkhead got the starter and the Dnieper transmission, electronic ignition.
The work went on, time went on... in August the bike was ready. All summer went on foot or traveled by the passenger on the motorcycle. But having tested the bike in the garage, went in the evening to the watering hole (the place where all the bikers). Arrived, installed, or moved out of the way... it was the bomb. I realized that even one this trip, the months of work and headaches worth it. He was immediately swarmed by the crowd, everybody just went nuts. During the day, when traveling through the city, cars often gave way, the passengers took out phones and took pictures.
На ходу мотоцикл хорош, на прямой стоит как на рельсах (длинная база способствует), буквально тронувшись с места – можно отпускать руки. Динамика, для Урала, весьма не плохая, с места уделывал многих японцев. Легко жгет резину. Крейсерская скорость 100-110км/ч, максималка 150 (может и больше, но страшно ппц).
On the move the bike is good, straight is like on rails (the long wheelbase helps), literally having just departed from the scene – you can let go. Dynamics, for the Urals, not quite bad, with the place ahead of many Japanese motorcycles. Easily burns rubber. Cruising speed 100-110km/h, top speed of 150 (maybe more, but scary).
Дуст (он же ДДТ) был назван так в честь муз. группы. Их музыка играла в гараже все время строительства. Моцик прошел со мной многое, участвовал в драках, катал девок, ездил на дальняк, его затаскивали на тусовки в клубы, на нем перефоталось сотни людей. Ни разу он меня не подвел. Ничего не ломалось. Всегда заводился с одного — двух нажатий на кик. Во время поездки в Кемерово, на фестиваль Полный Газ, занял там первое место среди переделок.
В следующую зиму он был доработан дальше, получив новый передний тормоз и некоторые незначительные детали. Дальнейшая история мотоцикла была не так насыщена. У меня появились новые проекты. Дуст же стоял, изредка выезжая. После одной из таких редких вылазок, у него потек сальник коленвала. Я психанул и разобрал мотоцикл полностью. К тому времени у меня была уже большая мастерская, возможности расширились. Моцик был переосмыслен и доработан. Двигатель получил японские подшипники и сальники, швы вылизаны, рама перекрашена, новые задние амортизаторы от ямахи, новый радиатор и расширительный бачек (встал как родной, от старой хонды). Ну и конечно же заменена передняя покрышка. Фара была переделана и получила оптику hella, заменены поворотники. Конечно, после японского мотоцикла, любой советский вызывает только уныние (касательно ходовых качеств, мощности, комфорта), так и Дуст стал в итоге больше стоять, покрываясь пылью и изредка шокировать клиентов и разных путешественников, заезжающих в гости — заводкой с полпинка после длительного простоя.
Dust (aka DDT) was named in honor of the muses. group. Their music was playing in the garage all the time building. The bike has been with me a lot, participated in fights, Cathal girls, went on dalnyak, it dragged to party in the clubs, it was perefotografirovat hundreds of people. Never once he did not disappoint me. Nothing broke. Always start with one or two taps on the kickstarter. During a trip to Kemerovo, at the festival Full throttle, took first place among the alterations.
In the following winter it had been improved on, get new front brakes and some minor details. The subsequent history of the motorcycle was not so saturated. I have new projects. Dust stood, occasionally leaving. After one of these rare outings, he flowed crankshaft seal. I was upset and dismantled the bike completely. By that time I had already had a big workshop opportunities expanded. The bike has been rethought and improved. The engine got Japanese bearings and seals, seams are polished, frame repainted, new rear shock from Yamaha, new radiator and expansion tank (was like a native, from the old Honda). And of course replaced the front tire. Spotlight has been redesigned and got hella optics, replaced the turn signals. Of course, after a Japanese motorcycle, any Soviet only causes discouragement (regarding ride quality, power, comfort) and the dust became in the end more to stand, covered with dust and occasionally to shock the customers and different travelers who are checking in guests — starting with first time after long periods of inactivity.
Очередное расширение бизнеса вынудило меня продать часть своих мотоциклов, включая и Дуста. Так закончилась наша с ним история. Он уехал в Уфу. Мне кажется, что я смогу легко повторить его, так как помню каждую детальку. Наверное, это еще и потому, что я вложил в него свою душу, делал что нравится, не опираясь на коммерческий интерес и мнение кого-либо, моду. Я рос как мастер, испытывал приятные муки творчества, творил. Он отражается в следующих моих проектах. И за это ему огромное спасибо. Вот и сейчас, на моём стапеле стоит новый дрэгстер, прямой наследник идей ДДТ. Но это уже другая история…
The next expansion of the business forced me to sell part of its motorcycles, including Dust. Thus ended our story. He went to Ufa. I think I will be able to easily repeat it, because I remember every little detail. Perhaps it is also because I put him in his soul, doing what you like, not based on commercial interest and opinion of anyone, fashion. I grew up as a wizard, he felt the pleasant throes of creation, created. It is reflected in my projects. And for that he thanks a lot. And now, on my bench is a new dragster, a direct descendent of the ideas of DDT. But that's another story...
No comments:
Post a Comment